fbpx

השותפים שלנו:

אנו עובדים ב-190 מדינות כולל:

איך לדבר עם ילדים על המלחמה?

כבר למעלה מחודש שישראל נמצאת במלחמה וחייהם של הילדים במדינה התערערו. פחד, חוסר וודאות, חרדה והיעדר שגרה, הם רק חלק מהדברים שכל ילד.ה נאלצים להתמודד איתם. גם אם לא נמלטו בעצמם מהתופת בצפון ובדרום.

את המציאות המורכבת הזאת חשוב לתווך ולהסביר לילדים, במיוחד בתקופה שבה ניתן לצרוך המון מידע לא מבוקר ממקורות שלא היינו רוצים שילדינו יחשפו אליו. לשוחח על מלחמה זה מאתגר ומורכב, וחשוב לגשת לשיחה באמפתיה, כנות ושפה מתאימה לגיל. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם לדון עם ילדכם על המלחמה:

כדאי מאוד לפני תחילת השיחה להבין  עד כמה הילדים מודעים למצב: ייתכן שילדים שמעו דברים שהפחידו אותם וראו תמונות קשות, כך שהבנת הידע הקיים שלהם יכולה לעזור לכם להתמודד עם החששות והשאלות הספציפיות שלהם. שאלו אותם מה הם יודעים ואיך הם מרגישים לגבי זה. יש ילדים שיגיבו בשתיקה, במקרה הזה כדאי לדבר איתם תוך כדי פעילות יצירה ועשייה שתקל להם להיפתח.

בחרו זמן ומקום מתאימים: מצאו סביבה שקטה ונוחה שבה הילדים מרגישים בטוחים. העיתוי הוא מכריע, בחרו רגע שבו גם אתם וגם ילדכם רגועים ורגועים. למשל, בזמן ארוחה משפחתית, הימנעו משיחות כאלה לפני השינה.

היו כנים ומותאמי גיל:  לילדים יש את הזכות לדעת מה קורה מסביבם, וכמבוגרים עלינו לתווך להם את המציאות בצורה שמתאימה עבורם. לשם כך, השתמשו בשפה פשוטה וברורה המתאימה לגיל ילדכם. הימנעו מפרטים גרפיים או תמונות מטרידות.ספקו מידע בסיסי על הסכסוך, וזכרו שילדים קוראים את שפת הגוף שלנו, אם אנחנו חרדים בזמן השיחה גם הם יהיו. חשוב לעודד רוגע ושלווה עד כמה שניתן.

עודדו שאלות: תנו לילדכם לדעת שזה בסדר לשאול שאלות, והיו מוכנים לענות עליהן כמיטב יכולתכם. אם אינכם יודעים את התשובה, היו כנים לגביה והצעו למצוא מידע נוסף ביחד.

הכירו ברגשותיהם:  ילדים עלולים לחוש פחד, בלבול או חרדה מהמצב. אל תנסו לבטל את ההרגשה שלהם אלא הבטיחו להם שזה טבעי להרגיש כך. הרגיעו אותם שהם בטוחים עד כמה שניתן והדגישו את המאמצים שאנשים עושים כדי שכולם ירגישו בטוחים בכל הארץ.

עשייה והתנדבות מביאות נחמה גדולה: חשוב שילדים ידעו שאנשים כרגע עוזרים לזה לזה, מגלים נדיבות ואומץ לב. מצאו סיפורים חיוביים לספר לילדים על עזרה הדדית ותמיכה. הציעו להם להשתתף בעשייה חיובית כמו לצייר ציור עבור מישהו שעוזר כרגע או לסייע בגיוס כספים או מוצרים..

הגבילו את החשיפה למדיה: שימו לב לתוכן שילדכם נחשפים אליו. תמונות קשות מאוד מתפרסמות וקשה מאוד לשלוט במידע ברשתות השונות. בנוסף, זרם תמידי של תמונות ומידע יכול לגרום לחרדה גדולה עבור ילדים. בנוסף, ילדים קטנים מתקשים להבדיל בין טלוויזיה לבין המציאות סביבם ועלולים להרגיש בסכנה תמידית, לכן כדאי לשקול להגביל את הגישה למסכים ולרשתות החברתיות.

התכוננו לשיחה בהמשכים: אל תסיימו את השיחה כשהילדים מרגישים מצוקה או אי נוחות, והבהירו שהם לדעת שתמיד יכולים לבוא אליכם עם שאלות או חששות לגבי המצב. שאלו אותם מדי פעם איך הם מרגישים והסבירו להם את מצב המלחמה בהתאם לשינויים ובאופן רגוע.

זכרו שכל ילד הוא שונה, אז התאימו את הגישה שלכם בהתאם לגיל, אופי ורמת ההבנה של ילדכם. היו סבלניים, הקשיבו באופן פעיל והציעו ביטחון ונוחות לפי הצורך.

בתקווה לימים טובים יותר בקרוב,

יוניסף ישראל

כתיבת תגובה